تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی .

تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی

پروتز دندان چیست؟

 

پروتز دندان همان تعویض دندان است که انواع مختلفی دارد، از روکش های ساده برای ترمیم یک دندان گرفته تا پروتزهای کامل دندان که دندان مصنوعی نامیده می شوند، جزو پروتز های دندان هستند ، دندان پزشکان به دلایل زیبایی یا پزشکی پروتز دندان متحرک و ثابت را تجویز می کنند. ابزار و تجهیزات دندانپزشکی متعددی در ساخت یک پروتز استفاده می شوند.در مرحله اول با استفاده از مواد قالبگیری، قالبی از دهان بیمار گرفته می شود و بعد به لابراتوار دندانپزشکی فرستاده می شود تا با مواد پروتز این پروتز ها برای بیماران آماده شوند.

انواع پروتز دندان

انواع پروتز دندان به دو نوع پروتز ثابت و متحرک تقسیم می شود. پروتز ثابت دندان و پروتزهای متحرک به شکل های مختلفی و با مواد پروتز تولید می شوند. برای ثابت کردن پروتز دندانی در جای خود از موادی مانند چسب و پیچ استفاده می شود.

1. پروتز ثابت

پروتز ثابت دندان به پروتزی گفته می شود که به دندان یا ایمپلنت متصل می شود. نحوه اتصال این نوع پروتز می تواند با چسبهای مخصوص این کار یا پیچ (قطعات ایمپلنت) باشد. تنها دندانپزشک معالج می تواند این پروتز را از دهان خارج کند. پروتز ثابت میتواند از مواد پروتز مختلفی ساخته شود.

۲. پروتز متحرک

پروتز متحرک پروتزی است که به راحتی می توان آن را داخل دهان قرار داد و یا آن را از دهان خارج کرد. در صورت کشیده شدن همه دندانهای بیمار می توان پروتز متحرک کامل استفاده کرد. از مضرات استفاده از این نوع پروتز بحث روانی آن است که فرد با پوشیدن آن احساس پیری کند. در ابتدای درمان ممکن است که استفاده از دست دندان ناخوشایند باشد اما به مرور زمان این حس از میان خواهد رفت.

 

در استفاده از این پروتز ها به دلیل تخریب مستمر و تحلیل تیغه استخوان فک هر ۱یا ۲ سال نیاز به بررسی آن و هر ۵ تا ۷ سال نیاز به جایگزینی پیدا میکنند .در صورتی که بیمار همه دندانهای خود را ازدست نداده باشد برای جایگزینی چند دندان از دست رفته پروتز (یا دندان مصنوعی) پارسیل مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع پروتز روی یک صفحه فلزی ساخته میشود که توسط یک لایه روکش پلاستیکی همرنگ لثه ها پوشیده شده است. پروتزهای پارسیل توسط قفلها یا نگه دارنده های مخفی به دندان ها متصل باقی میمانند. باید توجه داشت که تا قبل از معرفی ایمپلنت های دندانی، بازسازی سیستم جونده بر روی استفاده از دندان مصنوعی متمرکز بود ولی امروزه به سبب مزایای بیشمار ایمپلنت ها این نوع از پروتز دندان کمتر استفاده می شود.

 دندانپزشکان می توانند تمام محصولات دندانپزشکی خود را از پایا مدیکال، مرجع جامع خرید تجهیزات دندانپزشکی‌ بررسی، مقایسه و خرید نمایند.

 

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۵۸:۱۶ توسط:p1a2 موضوع: نظرات (0)